8 Jun 2012

Labuan Part2

hari kedua di Labuan, menikmati hidangan pagi di hotel, masakan ala Sabah, kira ok la utk mengalas perut bagi pengembaraan di Labuan.
pagi, kami ke Bazar Labuan, macam pasar kraftangan la. macam-macam kraftangan terjual di sini. yg utama adalah mutiara. ade kerongsang dan gelang tangan. aku ade beli sikit sebagai ole-ole.
ikan masin dan produk laut juga terdapat di bazar Labuan, selain penerbangan terus ke Labuan, kakijalan juga boleh datang ke sini dengan menggunakan jalan laut, terdapat terminal feri di Labuan yg menghubung kan Labuan dengan Brunei, KK dan Miri.
kami singgah di persisiran pantai, terdapat banyak kapal-kapal besar berlabuh di Labuan, suatu pemandangan yg jarang aku lihat,pantai di sini juga bersih, sebab tak ramai pengunjung kot.
antara pantai cantik terdapat di Labuan adalah Batu Manikar, Pancur Hitam dan Layang-layangan. kami singgah di Pusat Marin Labuan, terdapat Muzium Marin disini. ape yg best di Labuan adalah tiada bayaran dikenakan (2007) untuk masuk ke tempat-tempat menarik. hehehe, percutian budget.
terdapat juga taman rekreasi terdapat disini, boleh jogging dan merehatkan minda, taman nye terjaga rapi dan bersih.
antara tempat yg wajib di kunjungi adalah The Chimney atau lebih di kenali sebagai Punil oleh penduduk tempatan. monumen ini di bina di atas bukit berketinggian 106 kaki, bahan asas adalah batu bata merah. tujuan nya adalah sebagai menara tinjau yg di bina pada 1847.

 disini juga terdapat taman burung yg sgt unik, kenapa unik, sebab burung-burung bebas terbang dalam satu sangkar besar dimana pengunjung dapat berjalan dalam sangkar ini. tapi kalau burung tu besar rase gerun jugak. hehehe.

antara tarikan yg wajib dikunjungi adalah Muzium Labuan, melalui Muzium ini kita dapat tahu dengan lebih lanjut sejarah Pulau Labuan. sangat menarik dan berguna.
dalam masa 3hari 2malam , kakijalan sudah boleh mengenali Pulau Labuan dengan lebih dekat, aku harap kakijalan dapat membayangkan serba sedikit keindahan Pulau Labuan, selamat bercuti di Pulau Labuan....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan